tiistai 19. tammikuuta 2016

Voimansiirtotekniikka kaksoisamassavauhtipyörä


Kaksoismassavauhtipyörä

Miksi kaksoismassavauhtipyörää käytetään?

Polttomoottorinkäynti tapahtuu säännöllisissä sykleissä, joden yhteydessä kierrosluku vaihtelee ja syntyy vääntövärähtelyä. Samalla syntyy melua kuten vaihteiston ratinaa, jyminää, korin resonanssiääniä ja tehon vaihtelua, joka vaikuttaa ajonuvon ajomukavuuteen ja meluisuuteen. Kaksoismassavauhtipyörän kehityksen päämääränä oli siten eristää moottorin vääntövärähtelyä mahdollisimman tehokkaasti voimansiiron muista osista.


Miten kaksoismassavauhtipyörä eroaa tavanomaisesta vauhtipyörästä?

Kaksoismassavauhtipyörä on kaksioisainen ja niiden välissä on kaarijouset.
Tavanomainen vauhtipyörä on yksiosainen ja kiinteä.





Miten viallinen kaksoismassavauhtipyörä ''oireilee'' ajossa?

Siitä saattaa koitua käntihäiriöitä esim epätasaista käyntiä, kyntin saattaa alkaa ''luistamaan''. Jos vauhtipyörästä irtoaa/hajoaa esim jousi kolinaa voi kuulua tai auto saattaa alkaa täristämään ajossa.


Mitä tapahtuu, jos kaksoismassavauhtipyörän tilalle vaihtaa kiinteän vauhtipyörän?

Auton ajettavuus huononee, moottori voi käydä erilailla, täristää enemmän, kytkin tuntuma erilainen ja täytyy olla jousitettu kytkinlevy.

Miten tarkistat kaksoismassavauhtipyörän kunnon jos vaihteisto on irti?

valmistajan ohje arvojen mukaan ja kulmamittarin avulla. Jos vauhtipyörä on aivan rikki niin sen kuulee ja tuntee kun sitä kääntelee. Heittokellolla pystyy mittaamaan levyn kierouden.



Miten kaksoismassavauhtipyörä asennetaan moottoriin?

Kaksoismassavauhtipyörän asennus tapahtuu samallatavalla kuin kiinteän vauhtipyörän.
Elikkä kampiakselin päähän pulteilla.


Niko ståhlberg ja Riku matilainen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti