tiistai 15. joulukuuta 2015

Voimansiirto näyttö


Tein näyttötyön vw transporteriin vetonivelen kuntoarvion ja vaihdon todettuani sen vaihto kuntoiseksi. Elikkä homma aloitettiin koe ajamalla pieni lenkki ja kuuntelemalla kuuluuko vetarista ääntä. Jonka jälkeen ajettiin auto nosturille jossa otin keventimellä keulan ilmaan.


  

Tässä vaiheessa todettiin että suojakumi on totaallisesti hajonnut jonka takia niveleen on saattanut päästä muumuassa kiviä/ hiekkaa.
Sitten otin renkaan irti.
Jonka jälkeen avasin vetarin pultin.
Seuraavaksi irrotin jarrusatulan.
Jonka jälkeen otin alapallonivelen mutterin irti.
sekä iskunvaimentimen alapään pultin irti jotta alatukivarsi liikkuisi tarpeeksi paljon alaspäin alapallon irtisaamiseksi.

Sitten kääntelin pyörän napaa jotta sain vetoakselin pois paikaltaan.
Koska niveleen oli päässyt hiekkaa päätimme vaihtaa sen.
Otimme myös akselilta pois vanhan suojakumin raadon.
Nivel lähti helposti irti kun laittoi pultin kierteelle ja ampui varovasti pulttipyssyllä jolloin pultti vedätti nivelen pois.
Putsasin samalla vähän akselia.
Seuraavaksi tietysti tarkistimme onko uusi osa samanlainen kuin aikaisempi.
Jonka jälkeen laitoin uuden suojakumin ja muut hilppeet.
Seuraavaksi naputtelin kumivasaralla varovasti nivelen akselille.
Ja kun nivel oli paikallaan tiukkasin klemmarit.
Ja aloin sovittamaan vetaria kiinni pyörän napaan
Laitoin uuden pultin jo kierteelle
Sitten laitoin uuden alapallon kiinni.
Jonka jälkeen otin tunkin jotta sain kevennettyä/ nostettua napaa ja alatukivartta sen verran että iskarin alapään pultin sai kiinnitettyä alatukivarteen.

Sitten ammuin pulttipyssyllä vetarin pultin kiinni. 
Jonka jälkeen kiinnitin jarrusatulan.
Sitten laitoin tietysti renkaan paikoilleen ja kävin koeajolla.

Työ onnistui mielestäni hyvin ja aikataulussa pysyttiin.

Tekijä: Riku Matilainen








































Ei kommentteja:

Lähetä kommentti