Tehtävän tarkoituksena on purkaa ja kasata kytkin BMW 323i (1995-1997)
Ensimmäiseksi kävimme tulostamassa ohjelaput.
Sitten aloimme irroittamaan laatikkoa
Tässä irroitamme starttia
Tässä meillä on sitten kytkin ja ja vauhtipyörä
Ja tässä on kytkin akseli, painelaakeri ja Siirtohaarukka.
siinä näkyy kytkinkotelo
tässä rupesimme irroittamaan kytkin asetelmaa vauhtipyörästä.
Tässä meillä on kytkinlevy sekä paineasetelma
Sekä kaksoismassavauhtipyörä jonka tehtävä on tasata moottorin käyntiä sekä vähentää kampiakseli vääntö värinöitä jotka kuormittavat kytkinta ja vaihteistoa
tässä vaiheessa keskitimme kytkinlevyn oikeaan kohtaan paineasetelmaan
jonka jälkeen kiinnitämme keskitetyn kytkimen vauhtipyörään
tässä kuvassa meillä näkyy painelaakeri jonka tehtävä on painaa asetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn jonka jälkeen voima ei välity enää moottorista vaihteistoon joka mahdollistaa vaihteen vaihdon.
tässä meillä on siirtohaarukka jonka tehtävä on siirtää painelaakeria. sitten rasvaamme kytkin akselin booritus ja liukupinta jotta painelaakeri liikkuu siinä helpommin
sitten laitettiin vaihteisto kiinni moottoriin ja kiinnitetään startti
Eli sitten vielä kytkimen toimintaa, kun poljinta painaa neste liikkuu pääsylinteristä työsylinteriin joka painaa irroitus haarukkaa joka liikuttaa painelaakeria joka painaa paineasetelmaa joka vapauttaa kytkinlevyn kitkapintojen valistä jolloin moottorista ei välity enää voimaa vaihteistoon.
mielestäni tehtävä onnistui hyvin ja sitä tehdessäni ymmärsin kytkimen toiminnan paremmin
Tekijät: Riku Matilainen ja Niko Ståhlberg
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti