perjantai 14. marraskuuta 2014

Sähkötekniikan perusteet 1

Tässä kerron kuinka tuulilasin pyyhkimet toimivat


Pyyhinmoottorin pyörimisliike välittyy käyttövivustoon vaihteiston kautta. Käyttövivusto on mitoitettu siten, että moottorin pyörivä liike muuttuu pyyhinten edes takaiseksi liikkeksi.
Syöttämällä moottoriin virtaa eri hiilen kautta jolloin magnetointi muuttuu ja moottori saa lisää tehoa.

Jotta pyyhkimen varret eivät käytön jälkeen pysähtyisi kuljettajan näkökenttään, on moottorin yhteyteen rakennettu rajakytkin joka automaattisesti huolehtii siitä että pyyhkimet aina pysähtyvät pyyhinsektorin reuna alueille.
 Jaksotus aikaansaadaan erityisellä hidastinreleellä joka kytketään pyyhkimen kytkimen ja moottorin  väliin.
Sadetunnistin on kiinnitetty lasin sisäpuolelle ja se toimii siten että ledin valo suunnataan prisman kautta vinosti tuulilasin pintaan. Valo heijastuu lasin sisässä kunnes se tulee vastaan ottopäässä olevan prisman kohdalle ja sen läpi fotodiodiin. jos tuulilasi on märkä, osa valosta ei heijastukkaan takaisin lasin sisälle, vaan pinnassa oleviin vesipisaroihin. Näin fotodiodin saama valomäärä vähenee, ja elektroniikan automatiikka käynnistää lasipyyhkimet. Sadetunnistin voi myös reagoida sateen määrään ja muuttaa sen mukaan pyyhkimien toimintataajuutta. Toiminta voi myös ohjata ajovalojen toimintaa siten, että se vaihtaa pääajovalot automaattisesti ajovaloiksi olosuhteiden mukaan. Tunnistimen yhteydessä saattaa olla anturit laajemmankin valoautomatiikan ohjaukseen esimerkiksi lähi- ja kaukovalojen vaihtoon.

Kondensaattorin vastus arvon muuttamista vastuksen avulla eli kuinka nopeasti syötät virtaa ja kuinka nopeasti se purkaa sen virran.

Tekijä Riku Matilainen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti