Oppimistehtävä:
Auton anturisignaalien tutkiminen
Tämän tehtävän tarkoitus oli oppia mittaamaan erilaisten antureiden signaaleja oskiloskoopilla.
Mittaukset suoritettiin kolmeen eri autoon: Toyota Celica, BMW 325, Opel Astra G.
Aloitetaan lambda anturin signaalien tutkimisella.
Nämä arvot ovat Toyotasta.
|
Tässä mallikuva minkälaista signaalia lambda anturista pitäisi tulla. |
|
Tässä on lambdan signaali tyhjäkäynnillä. |
Tässä on lambdan signaali n.4000 rpm
Happitunnistimen
pakokaasuvirtaan työnnetyn kärjen ja runko-osan välille syntyy
jännite-ero, kun pakokaasussa on runsaasti happea. Silloin
palamisseoksen sanotaan olevan laiha ja se sisältää enemmän ilmaa kuin
teoreettisesti ottaen tarvitaan. Jotta päästäisiin katalysaattorin
kannalta oikeaan soessuhteeseen, on polttoaineen määrää lisättävä. Tämän
polttoainejärjestelmä tekeekin, kun sähköisenn ohjausyksikköön tulee
happitunnistimelta jänniteviesti. Kun polttoaineen syöttömäärää sitten
lisätään, muuttuu seos vähitellen liian rikkaaksi, ja pakokaasuihin ei
palamisreaktioiden jälkeen enää jää juuri lainkaan happea. Silloin
jännite-ero happitunnistimessa häviää, ja silloin ohjausyksikkö alkaa
vähentää polttoaineen syöttöä.
Tälläinen
jatkuva heiluriliike rikkaan ja laihan seoksen välillä toistuu nopeassa
tahdissa, jopa useita kymmeniä kertoja sekunnissa. Siksi polttoaineen
ja ilman seossuhde näyttääkin keskimääräisesti pysyvän oikealla alueella
eli lähellä teoreettista seosuhdetta.
Tässä videossa tutkimme lambda anturin signaaleja Toyotasta tyhjäkäynnillä ja korotetuilla kierroksilla.
|
Johtopakki jota käytimme näissä mittauksissa. |
Nokka- ja kampiakseli mittaukset suoritettiin Opel Astraan.
Tässä autossa nokka-akselin asentotunnistimena käytetään hall- tunnistinta.
|
Tässä johdotuksia nokka-akselin mittauksesta |
|
Tässä johtojen maadoituspaikka |
|
Picoscope väylämoduuli. Tämä laite yhdistää mitattavan anturin signaalit tietokoneen sovellukseen ja näyttää ne käppyröinä. |
|
Nokka-akselin asentotunnistin ja sen tunnistinkehä |
|
Tässä nokka akselin tunnistimen ohjearvot |
|
Tässä mittaamamme arvot testiautosta. Signaalit muistuttavat ohjearvoja joten anturi toimii oikein.
|
Anturissa
on kolme osaa: roottori, magneetti ja Hall-elementti. Roottorissa on
ikkunoita ja se kulkee magneetin ja Hall-elementin välistä tai niiden
läheltä. Hall-elementti altistuu magneettikentälle, kun ikkuna on
suoraan magneettia vastapäätä. Kun roottori kääntyy, roottorin lavat
ovat toisinaan magneettikentän ja elementin välissä ja toisinaan
magneettikenttä pääsee ikkunoista läpi. Kun roottoria käytetään,
hall-elementti tuottaa sakara-aallon. Moottorin rpm ja/tai yläkuolokohta
ja nokan paikka määritetään tällä tavoin.
|
Löysin hyvän kuvan selittämään kuinka hall- tunnistin toimii. |
Kampiakselin asentotunnistin
Opel Astra
Tässä autossa on induktiivinen kampiakselin asentotunnistin. Moottorin sisäinen
"vaihdepyörä"
pyörii anturin ohi. Tämä muuttaa magneetin magneettikenttää, joka
voimistuu kun hampaat lähenevät,
ja heikentyy kun hampaat loittonevat. Nämä muutokset ilmenevät kelassa
tuotetussa vaihtovirtajännitteessä. Tästä kyseisestä vaihdepyörästä
puuttuu 2 hammastusta, ja näin moottorin ohjausyksikkö pystyy
päättelemään esimerkiksi nokka-akselin tietojen kanssa, että missä
asennossa kampiakseli on tai missä kohtaa sijaitsee yläkuolokohta.
|
Kampiakselin asentotunnistimen ohjearvot |
|
Selitys mittausjohtimien sijoittamisesta mittauksen aikana |
|
Tämän näköistä signaali käppyrää tuli opelin kampiakselista |
|
Tällä Bosch testerillä oli tarkoitus mitata BMW:n puolan toimintaa. |
|
Kuva BMW:n puolista joista mittaukset suoritettiin. |
|
Yleistoisio adapteri |
|
Tässä kuva siitä kuinka yleistoisio adapterilla puolaa mitataan. |
|
Ensiksi
akulta syötetään katkojan läpi sähkövirtaa puolan ensiökäämiin. Kun
sähkövirta katkaistaa, jännite indusoituu ensiökäämistä toisiokäämiin
josta se kulkeutuu tulpan sytytyskärkeen sytyttäen kipinän. Kipinän
paloaika on noin 2-3 millisekuntia.
|
Tässä videokuvassa näkyy puolan signaaleja.
|
Tässä vähän kuvaa johdotuksista jotka teimme aloittaaksemme signaalien mittaukset. |
Ilmamassamittarin tehtävänä
on mitata ilmavirtausta kuumalangan avulla. K
un kylmä ilma kulkee ilmamassamittarin läpi, kuumalanka pyrkii säilyttämään lämpötilansa. Tieto muuttuneesta vastuksesta välittyy moottorin ohjausyksikölle, joka muuntaa tiedon ilmanmassaksi.
Tässä
videossa näkyy minkälaisia signaaleja ilmamassamittari lähettää auton
moottorinohjaukselle kun moottorille annetaan kierroksia. Moottoria
kuormitettaessa noin 5000rpm, moottori imee ilmaa voimakkaasti ja kun kierroksia lasketaan imu ilman tulo moottoriin pienenee.
|
Tässä on Opel Astra Garavan merkkisen auton moottorinohjauksen kytkentäkaavio. |
|
Tässä Toyota Celican moottorinohjauksen kytkentäkaavio. |
Tekijät: Tomi Kuisma, Riku Matilainen, Tomi Rutanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti