tiistai 23. helmikuuta 2016

Automaattivaihteisto


AUTOMAATTIVAIHTEISTOT


Perinteinen automaattivaihteisto koostuu momentinmuuntimesta, kahdesta planeettavaihteesta sekä monipuolisesta hydrauliikkapiiristä, joka kytkee vaihteet päälle. Nykyään hydrauliikkaa on jonkin verran korvattu elektro niikalla, mutta edelleen hydrauliset männät suorittavat vaihteen kytkemisen. Automaattivaihteiston ohjaukseen on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Uudet vaihteistot muun muassa oppivat kuljettajan ajotavasta ja tekevät vaihteiden vaihtoja automaattisesti keräämänsä tiedon perusteella.

-Rakenne : Momentinmuunnin, momentinmuunnin on sijoitettu automaattivaihteiston ja moottorin väliin. Rakenteeltaan se on nestekytkimen kaltainen josta se poikkeaa vain vähän. Momentinmuuntimessa on pumppu- ja turbiinipyörä jonka väliin on asennettu johtopyörä (staattori). Laitteen toiminnan kannalta johto pyörän merkitys on suuri, sillä se suurentaa vääntömomenttia.
Momentinmuunnnin on täynnä öljyä ja moottorin pyöriessä pumppupyörä pyörii moottorin nopeudella. Moottorin pyöriessä keskipakovoima siirtää öljyn momentinmuuntimessa  pumppupyörän siivekkeiden kautta staattoripyörän läpi turbiinille joka kierrättää öljyn takaisin pumppupyörälle.
Pääkomponentit; Pumppupyörä, Turbiinipyörä ja Johtopyörä.


 -Planeettapyörästö;  planeettapyörästö koostuu auringosta, planeettimen kannattimesta ja renkaasta.
Vaihde toimii niin, että auringoksi nimetty hammasratas sijaitsee keskellä ja sen ympärillä ovat planeetat. Aurinko pyörittää kaikkia kolmea planeettaa samanaikaisesti, planeetat puolestaan pyörittavat niiden ulkopuolella olevaa rengasta.


DSG- automaattivaihteisto
DSG- vaihteisto on Volkswagen konsernin nimeämä ja kehittämä kaksoiskytkinvaihteisto.
DSG- vaihteiston toiminta perustuu kahteen erilliseen kytkimeen. Vaihteistossa on kaksi kytkin akselia toistensa sisällä. Toinen kytkin käyttää parittomia- ja toinen parillisia vaihteita.
Veto on lähes katkoton, sillä seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Kaksoiskytkinvaihteistossa ei tarvita perinteisestä automaattivaihteistosta tuttua hydraulista momentinmuunninta. Silti useimmat nykyiset kaksoiskytkinratkaisut on toteutettu ”märkinä”, eli monilevykytkimet ovat öljykylvyssä.





CVT. Continuously Variable Transmission
CVT- on portaaton automaattivaihteisto.
Voima välitetään esimerkiksi kiilahihnavariattorilla.
Variaattorissa kiilahihna on kahden kartion välissä, joiden etäisyyttä voidaan säätää. Tämän seurauksena hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, jolloin sama moottorin kierrosluku tuottaa muuttuvan hihnanopeuden, eli muuttuvan välityksen. CVT on usein normaalia automaattivaihteistoa taloudellisempi yksinkertaisemman ja tehokkaamman tekniikan takia. Tarkoitus on, että vaihteiston välitys muuttuu kierrosluvun kanssa siten, että kiihdyttäminen tapahtuu suurilla kierroksilla, mutta tasaisessa ajossa vaihteisto käyttää mahdollisimman taloudellista kierroslukua.



Vaihteistojen huollot
Automaattivaihteistoissa on suositeltavaa vaihtaa öljyt huuhtelemalla jos vaihdelaatikossa on ilmenny ongelmaa. Automaattilaatikoissa on suositeltavaa myös puhdistaa suodatin tai tarvittaessa vaihtaa se.
Myös öljypohjan irroittaminen ja putsaaminen on suositeltavaa.


Manuaalivaihteistoissa yleensä huoltoon kuuluu vain öljyjen vaihto.
Syvempiin huoltoihin yleensä liittyy ongelma vaihelaatikossa. Silloin voi joutua vaihtamaan laatikon laakerointeja tai rattaita.

Vaihdevalitsimen merkinnät
P- Parkki           N- Vapaa          D- Ajovaihde        R- Pakki        1- Ykkösvaihde      2-Kakkosvaihde.

Ja pari muuta merkintää
Huipputehotila (käyttää moottorin koko kierrosalueen hyväksi S (Sport)
Käsivaihdevalinta (M, +, −)
Off, isoimman vaihteen kytkeminen pois käytöstä (O/D)
Winter (liikkeelle lähtiessä kytkee mallista riippuen 2-3 vaihteen silmään jotta olisi helpompi päästä liikkeelle)

Tomi K, Riku M


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti